Indywidualna nauka pływania - plusy minusy
Im mniej osób na zajęciach, tym lepiej. Wynika to przede wszystkim z
ilości czasu poświęcanego przez instruktora pojedynczej osobie w trakcie
lekcji. W teorii zajęcia indywidualne dla jednej osoby są zatem
najbardziej efektywną formą nauki. Ich podstawową zaletą jest możliwość
bardzo precyzyjnego dopasowania odpowiednich ćwiczeń do potrzeb,
umiejętności i aktualnej dyspozycji psychofizycznej pojedynczego
ćwiczącego, a także skutecznego ich egzekwowania, tak aby progres był
możliwie jak największy. Pozwalają również na dość szybkie zapoznanie
się prowadzącego i ćwiczącego, co skutecznie przyspiesza proces
budowania zaufania i odpowiedniej atmosfery na zajęciach. Najlepsze efekty
przynoszą lekcje pojedyncze prowadzone z młodzieżą i osobami dorosłymi.
Wynika to zarówno z większych możliwości fizycznych, jak i pełnej
dobrowolności, świadomości i celowości uczestniczenia w zajęciach oraz
dużej motywacji. Oczywiście wśród dzieci także zdarzają się takie, które
chcą pracować i są wręcz stworzone do zajęć „jeden na jeden”, często
jednak bywa, że przychodzą na basen „za karę”. Są też takie, które mimo
właściwej postawy instruktora, bardzo szybko tracą motywację i chęć do
pracy, albo mają w sobie tyle energii, że nie są w stanie skupić się na
lekcji. W takich przypadkach dobrym rozwiązaniem mogą być lekcje
indywidualne dwu- lub trzyosobowe w towarzystwie rodzeństwa lub kolegów.
Wzajemna motywacja i pozytywna rywalizacja, w sposób znaczący
przyczyniają się do poprawy atrakcyjności i efektywności zajęć,
obniżając przy okazji ich koszt. Warunkiem jest jednak zbliżony wiek (
poziom rozwoju psychomotorycznego ), poziom umiejętności ćwiczących i co
równie ważne, podobna frekwencja na zajęciach.